Als een feniks uit de sneeuw . . .

Glenfiddich lanceert de  ‘Snow Phoenix’

In december 2009 begon het in Schotland te sneeuwen en het het ging in ieder geval door tot zeven januari het jaar daarop! Tijdens die periode daalde de temperatuur tot een naar Schotse begrippen absoluut dieptepunt dat niet vaak werd gemeten maar wisselden sneeuw en dooi elkaar wel steeds af en dat maakte het gewicht van de sneeuw nog zwaarder. De pakhuizen van Glenfiddich Distillery lagen bedolven onder sneeuw en ijs. Donderdag 7 januari gebeurde aan het begin de de avond ongelofelijke! Een aantal pakhuisdaken begaf het door het enorme gewicht van sneeuw en ijs dat op sommige plaatsen ruim 1 meter 20 dik was. Hierdoor werden een aantal vaten, waaronder enkele zeer oude, bloot gesteld aan een temperatuur van rond de 19 graden onder nul. Onder barre omstandigheden ging een aantal medewerkers aan het werk om de schade aan de pakhuizen te beperken, de vaten uit te graven en een nieuwe plek voor hen te vinden. Er werd dag en nacht en in wisselende diensten gewerkt om sneeuw en ijs te ruimen. Brian Kinsman, Glenfiddich’s nieuwe Malt Master, had direct de uitdaging van zijn leven te pakken: 

I was thinking about how the casks, some of which were very old, contained some beautiful whisky and it occurred to me that they would create a fantastic non-aged single malt. A limited edition bottling from the whiskies in the damaged warehouses would be an appropriate way of celebrating the pioneering spirit of the distillery team at this moment in Glenfiddich’s history”.

Zo ontstond een speciale Glenfiddich Malt whisky ter herinnering aan deze gebeurtenis en ter ere van het zware en moeilijke werk van de medewerkers.

De whisky zou samengesteld worden uit geselecteerde vaten die zich in de door instorten beschadigde pakhuizen bevonden. De gekozen vaten moesten elk hun eigen bijdrage leveren aan de kwaliteit, de smaak, het aroma en de rijkdom van de whisky. Uiteindelijk kwamen whiskies van verschillende opvoedingen, op Amerikaans en Europees eiken, met een natuurlijke alcoholsterkte en evenzoveel verschillende leeftijden samen in een groot Mariyng Tun.  De whisky bereikte de fles “niet-koud-gefilterd” dus “non-chill-filtered”. Dit betekent dat eventuele oliën niet zijn weggefilterd. Wanneer water aan de whisky zou worden toegevoegd, wordt de inhoud van het glas een beetje troebel. Ook deze manier van filteren is bij de firma Glenfiddich redelijk uniek te noemen. Bovendien is deze whisky ook niet aangekleurd.

Op het Whisky Festival in Leiden vond de Nederlandse première plaats. En hoe! Het gonsde van de geruchten en het was een drukte van belang aan de stand. Op vrijdag alleen al werden 16 flessen uitgeschonken aan de nieuwsgierige proevers. Allen waren verrast en overdonderd door de kwaliteit. De bleke jaartalloze Malt whisky met een sterkte van 47,6% kreeg de naam “Snow Phoenix”; absoluut een grote Glenfiddich Malt, voortgekomen uit een geluk bij een ongeluk. De keuze van Brian Kinsman om deze whisky te creëren duidt op durf en vakmanschap. We gaan nog mooie dingen beleven met deze nieuwe Malt Master!

Van de importeur ontving ik een monster  van deze Malt en mijn proefnotities zijn wellicht niet zo prozaïsch en romantisch als die welke ik op het web tegenkom, zoals “in een smeulend kampvuur geroosterde appeltjes”. Hoewel ik dat van die appeltjes wel begrijp, maar ik ruik ook Olorosso-sherry, de geur van Bourbon, noten, pure chocolade, citrusolie, vanille en mocca. De afdronk is lang en gaat langzaam van fris over naar zoet. Een waar genot.

Het is een gelimiteerde uitgave geworden van naar men fluistert 1.000 flessen, die slechts eenmalig in 2010 gemaakt is. Dat aantal van 1.000 flessen lijkt me een beetje laag, gezien de inhoud van de reguliere Amerikaanse (200 ltr.) en Europese (500 ltr.) vaten. Dat zou wijzen op het verwerken van slechts twee of drie vaten! Dat het eenmalig is, daar ga ik van uit.De marketingmensen van Glenfiddich die de gemaakte foto’s bekeken, vonden een foto van de beschadigingen waarin het binnenvallende licht speelde met de planken en schaduwen.

En of het met Photoshoppen of knippen en plakken te maken heeft, doet niet ter zake, het is een mooie foto geworden met in de achtergrond een aantal opgestapelde vaten. Wat op de markt gebracht is, is een fantastische Malt, verpakt in een even zo mooi blik.

Mijn Complimenten aan deze innovators in de whisky industrie voor het op de wereld brengen van deze Malt.

De prijs van deze Malt zal zich wereldwijd afspelen tussen de £ 49,99, de € 69,99 en de $ 89,99. Maar  zoekend op het www kwam ik alleen maar de woorden “sold out” en “helaas uitverkocht” tegen.

Nadat de mensen van Glenfiddich in de bittere kou hun “reddende” werk volbracht hadden, ontstond grote bewondering voor de mensen die zich elke winter vrijwillig inzetten om in Schotland mensen uit benarde, besneeuwde posities te redden. Glenfiddich is uit respect voor hun werk, sindsdien sponsor van het Cairngorm Mountain Resque Team zodat zij hun werk kunnen blijven doen. Zie http://www.cmrt.org.uk/index.htm

Slainthe Mhath!

Dit bericht is geplaatst in Columns, Whisky met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.